رایج ترین ارور های پی سی در هنگام بازی

ارور های پی سی در هنگام بازی

 

ارور های پی سی در هنگام بازی شامل موارد بسیاری است ولی در کل پیشنهاد میشود قبل از نصب بازی ها ابتدا حداقل سیستم مورد نیاز بازی را که در پست آمده بررسی کنید و اگر سیستمتان حداقل نیازهای بازی را پشتیبانی نمی کند بازی را دانلود نکنید چون در ادامه ی نصب و اجرای بازی با مشکل مواجه خواهید شد.

 

در ادامه قصد داریم به چند مورد از رایج ترین ارور های پی سی اشاره ای داشته باشیم و راه حل های هر یک را نیز بیان نما‌ئیم؛ مخصوصاٌ زمانی که قصد دارید بازی کنید و با خطا های مختلفی مواجه میشوید!

 


 

توجه کنید: قبل از اینکه اقدام به نصب بازی کنید علی الخصوص بازی های جدید، حتما درایور کارت گرافیک سیستم خود را به آخرین نسخه به روز کنید؛ شما میتوانید همیشه آخرین نسخه درایور کارت های گرافیک Nvidia و AMD را از طریق سایت های معتبر یا نرم افزار های مربوط به هری کارت گرافیک دانلود کنید!

 

  •  پیشنهاد میشود برای نصب و اجرای هرچه بهتر بازی ها و برای اینکه مشکلات بازی ها به حداقل برسد، پیش نیازهای زیر را بر روی سیستم خود دانلود و نصب کنید:

 

  1. دانلود  Runtimeهای C++
  2. دانلود DirectX
  3. دانلود Net Framework

 


 

👇 لیست خطاهای موردی موجود در بازی ها و راه حل رفع آن ها 👇

 

لگ یا فریز شدن و تاخیر بیش از حد در فریم ریت

 

یکی از رایج‌ترین مشکلاتی که گیمرها با آن مواجه میشوند، عملکرد کند در بازی یا تاخیر و حتی خرابی صفحه یا در اصطلاح فریز شدن صفحه است!

 

  • مشکل عملکرد آهسته و تاخیر در بازی، اغلب با خاموش کردن برنامه های غیر ضروری در حال اجرا در پس زمینه حل میشود؛ تسک منیجر ویندوز خود را با استفاده از کلید های ترکیبی CTRL + SHIFT + ESC باز کنید، سپس بررسی کنید کدام برنامه‌ها در حال اجرا هستند و برنامه‌هایی را که استفاده نمی‌کنید به اجبار متوقف کنید.

 

  • اگر با این کار مشکل حل نشد، ممکن است رایانه شما قدرت سخت افزاری لازم را برای مقابله با بازی هایی که در حال انجام آن هستید نداشته باشد؛ در چنین مواردی، ارتقاء رم یا فضای ذخیره سازی، یکی از ساده ترین راه ها برای افزایش سرعت کامپیوتر شما است.

 

  • ارتقاء CPU یا کارت گرافیک شما ممکن است کمی گران باشد، اما اضافه کردن یک ماژول رم اضافی 16 گیگابایتی میتواند کمتر از 2 میلیون تومان نیز هزینه داشته باشد:

 

===============================================================

 

توجه کنید

 

قبل از اقدام به خرید حافظه های رم، مطمئن شوید که با تنظیمات و قطعات سیستم شما سازگار هستند.

 

مادربردهایی که از فناوری رم DDR4 پشتیبانی میکنند، برای مثال، با رم های DDR5 سازگار نیستند.

 

مطمئن شوید که زمان و سرعت رم هایی که خریداری می کنید با حافظه های رم موجود شما یکسان است!

 

===============================================================

 

 

  1. یک درایو ذخیره سازی کند نیز میتواند منجر به عملکرد کند شود.
  2. اگر HDD قدیمی دارید، آن را با یک SSD جایگزین کنید.
  3. اگر هارد درایوی با ظرفیت پایینی دارید اما بازی‌ های زیادی دارید، اضافه کردن فضای ذخیره‌ سازی بیشتر با مدل SSD، میتواند سرعت سیستم شما را افزایش دهد.
  4. دوباره مطمئن شوید که Ram خریداری شده قطعات را ساپورت میکند؛ به عنوان مثال: مادربردهای قدیمی ممکن است از SSD های فرم فاکتور M.2 پشتیبانی نکنند!

 

 

خطای بلو اسکرین

 

اگر سیستم شما بطور تصادفی خاموش شود، ممکن است پاور یا همان منبع تغذیه سیستم شما مقصر باشد؛ ممکن است برای همه اجزای شما قدرت کافی جهت برق رسانی را نداشته باشد؛ رتبه بندی ولتاژ قطعات سیستم خود را جستجو نمائید و بر همان اساس نیز پاور مورد نیاز را خریداری نمائید:

 

  • برای مثال، اگر اخیراً یک کارت گرافیک جدید اضافه کرده اید، ممکن است انرژی زیادی از PSU بگیرد؛ در این صورت، ارتقای PSU ( پاور ) میتواند کمک شایانی بوده باشد!

 

اگر اخیراً برنامه ها یا بازی های جدیدی نصب کرده اید، آنها را نیز مجدداً نصب کنید.

 

به طور مشابه، BSOD بدنام یا همان (صفحه آبی مرگ) آنقدرها هم ترسناک نیست و گاهی اوقات نیازی به ارتقای قطعات نیز نیست؛ زیرا برخی مواقع این ارور در سیستم های قوی نیز رخ میدهد و تنها با یک ریستارت کردن سیستم این مشکل برطرف میشود!

 

===================================================================

 

توجه کنید

 

1. در حالی که خاموش شدن ناگهانی سیستم و BSOD اغلب مربوط به سخت افزار هستند،

 

اما میتوانند به نرم افزار نیز مرتبط باشند؛ اگر پس از نصب یک بازی یا برنامه جدید به طور ناگهانی شروع شد:

 

آن برنامه را حذف کرده و مجدداً نرم افزار مورد نظر را نصب کنید!

 

2. عدم جایگذاری صحیح قطعات در کیس نیز میتواند عامل ایجاد چنین مشکلی بوده باشد!

 

===================================================================

 

 

خاموش شدن ناگهانی سیستم

 

ارور های پی سی در هنگام بازی | یکی دیگر از دلایلی که ممکن است کامپیوترها به طور تصادفی خاموش شوند یا عملکرد آهسته ای را تجربه کنند، گرم شدن بیش از حد است؛ اگر سیستم شما خیلی داغ شود، ممکن است به عنوان یک اقدام جهت پیشگیری از خرابی قطعات، سیستم بصورت خودکار خاموش شود؛ برای جلوگیری از گرمای بیش از حد:

 

 ارور های پی سی در هنگام بازی

 

  • مطمئن شوید که یک سیستم خنک کننده مناسبی را در سیستم دارید؛ برای سیستم هایی در حد کارت گرافیک های 3000 به بالا، استفاده از خنک کننده های مایع توصیه میشود، اما خنک کننده های عادی نیز برای بسیاری از گیمرها مناسب است؛ البته تا زمانی که فن ها تمیز باشند و به درستی کار کنند!

 

  • از هوای فشرده برای پاک کردن فن ها استفاده کنید، زیرا ممکن است گرد و غبار در آنها جمع شده باشد و نتوانند وظیفه خنک کاری قطعات را به درستی انجام دهند.

 

  • خنک کننده CPU را بردارید، خمیر حرارتی را با مقداری ایزوپروپیل الکل مقاوم مخلوط کرده و خمیر حرارتی جدیدی اضافه کنید؛ با گذشت زمان، خمیر حرارتی شکننده میشود و قابلیت عملکرد خود را از دست میدهد.

 

 

ارور Black Screen یا خطای No Power

 

برخلاف صفحه آبی، صفحه سیاه معمولاً به مشکلی در مانیتور یا اتصال آن اشاره میکند؛ اطمینان حاصل کنید که مانیتور به منبع تغذیه متصل است و با استفاده از پورت های صحیح به کارت گرافیک شما متصل است!

 

ارور Black Screen

 

  • اکثریت مواقع، عدم نبود نرم افزار هایی مانند دایرکس و یا نت فریمورک نیز ممکن است زمانی که بازی را اجرا میکنید، با صفحه ای تیره مواجه شوید که پس از چند ثانیه نیز از بازی خارج میشود!

 

دانلود نرم افزار های نام برده شده در بخش زیر، میتواند در حل این مشکل تاثیر مثبتی داشته باشند:

 

  1.  Runtimeهای C++
  2.  DirectX
  3. Net Framework

 

 

خطای دیسک اورجینال یا عدم اجرای Steam

 

اکثر کرک ها در وبسایت های معتبر ایرانی یا فیلتر میباشند و یا بصورت صحیحی کرک نشده اند، همین فیتر شدن باعث میشود تا نتوانید به آپدیت بازی مد نظر نیز دسترسی داشته باشید و همچنین با ارور هایی مشابه با خطای عدم وجود دیسک مواجه شوید!

 

 

ارور های پی سی در هنگام بازی | خطاهایی که پیام هایی مانند Original disk not found و یا please insert original disk میباشد و یا شما هیچ شماره سریالی برای بازیتان ندارید ولی بازی از شما شماره سریال میخواهد و پیام های مشابه دیگر را دریافت میکنید، این خطا نشان دهنده کرک شدن بازی شماست؛ برای رفع این خطا میبایست بازی خود را بصورت اورجینال تهیه کنید یا اینکه بازی مد نظر را وریفای کنید؛ پوشه های کرک اکثرا نام هایی بدین شکل دارند:

 

  • Crack
  • Codex
  • RLD
  • Reloaded
  • FLT
  • Prophet
  • Fairlight
  • SKIDROW
  • CPY
  • PLAZA

 

============================================================

 

به منظور خرید بازی های استیم و همچنین به منظور خرید بازی های یوبیسافت بصورت اورجینال،

میتوانید به صفحات موجود هر یک، در وبسایت گیم کی 98 مراجعه نمائید!

 

============================================================

 

 

خطای عبارت OS Not Support

 

این مشکل به دلیل قدیمی بودن سیستم عامل شما نسبت به سیستم عامل پیشنهادی در بازی میباشد، برای رفع این اشکال ویندوز خودتان را به حداقل سیستم مورد نیاز بازی که در پست همان بازی ذکر شده است آپدیت کنید!

 

 

خطای xlive.dll یا game live

 

ارور های پی سی در هنگام بازی | برخی از بازی ها که اکثرا توسط شرکت Microsoft و EA Games عرضه میشوند برای ارایه یک سری خدمات مانند بازی آنلاین، ثبت رکوردها، جهانی کردن فایل های سیو، به اشتراک گذاری اطلاعات توسط بازیکن ها و … به یک نرم افزار به نام Microsoft Games for Windows – LIVE Game احتیاج دارند.

 

خطای xlive.dll

 

  • برای رفع این مشکل، نرم افزار Microsoft Games for Windows – LIVE Game را دانلود و نصب کنید؛ بعد زمانی که وارد بازی شدید، دکمه HOME را از روی کیبورد فشار دهید و یک اکانت آفلاین بسازید تا بتوانید بازی هایتان را ذخیره کنید.

 

 

خطای openal32.dll

 

دلیل وجود این خطا نبودن فایلی به نام openal32.dll است؛ برای رفع این خطا نرم افزار openAL Installer را دانلود و نصب کنید!

 

====================================================

فایل های dll امری ضروری برای اجرای بازی ها میباشند؛ دانلود فایل های dll مورد نیاز بازی ها،

 

میتواند مشکل را برطرف نماید؛ صرفاٌ بعد از دانلود فایل، آن ها را در محل نصب بازی پیست کنید!

 

====================================================

 

خطای عبارت Fatal Error

 

این اشکال بخاطر عدم سازگاری فایل اجرایی بازی با ویندوز شماست، برای رفع این موضوع ابتدا آنتی ویروستان را غیرفعال کنید و یک بار دیگر بازی را نصب کنید.

 

Fatal Error

 

  • قبل از اجرای بازی، روی فایل اجرایی آن کلیک راست بزیند و گزینه Properties را انتخاب کنید، در صفحه Compatibility ، تیک Run this pro… را بزنید و یک ویندوز پایین تر از ویندوز خودتان انتخاب کنید و OK بزنید و بازی را اجرا کنید؛ اگر مشکل رفع نشد این بازی با ویندوز شما سازگار نیست؛ همچنین نصب نرم افزار DotNet Framework 3.5 میتواند در رفع این اشکال موثر باشد!

 

 

خطای Error during initialization و پیغام Don’t Send

 

این اشکال بخاطر وجود ارور های پی سی در هنگام بازی کارت صوتی های متعدد در کامپیوتر شماست، برای رفع این مشکل به کنترل پنل بروید و System را باز کنید و از صفحه Hardware دکمه Device Manager را بزنید و در زیر شاخه های Sound درایورهای مربوط به کارت صوتی های دیگر مانند کارت آن بورد مادر بورد یا کارت صوتی بعضی مودم ها و … را Disable کنید. اگر باز هم مشکل شما حل نشد به تنظیمات کارت صوتی بروید و کیفیت خروجی را روی Studio Quility 48100 Hz – 24 bit تنظیم کنید.

 

 

خطای بخش Nvidia physx

 

PhysX یک میان افزار است که به صورت تخصصی یک سری از رخدادهای فیزیکی خاص مانند برخورد و تصادف اجسام و حرکات بدن و … را شبیه سازی می کند. این نرم افزار در درایور کارت گرافیک و همچنین به صورت جداگانه وجود دارد ولی پیشنهاد ما به شما برای رفع این اشکال، آپدیت درایور کارت گرافیک به آخرین ورژن آن می باشد. اگر آخرین ورژن درایور کارت گرافیک شما نصب است و باز هم این اشکال را می بینید به کنترل پنل کارت گرافیکتان بروید و از قسمت Set PhysX Configuration این نرم افزار را فعال کنید.

 

 

خطای کلمه 3D Vision

 

این خطا بخاطر این است که شما یا امکانات سخت افزاری سه بعدی را ندارید یا بازیتان سه بعدی نیست یا درایور سه بعدی کارت گرافیک شما فعال نیست، برای این امر پیشنهاد ما استفاده از ویندوز ۷ به بالا می باشد که باید بعد از نصب درایور کارت گرافیک وارد کنترل پنل گرافیک شوید و در قسمت ۳D Vision ، آن را فعال کنید. همچنین با مشاهده خطاهای این چنینی از صحت کارکرد قطعات سه بعدیتان اطمینان پیدا کنید، یعنی باطری ها، اتصالات و …

 

 

خطای Stop Working

 

برای ارور های پی سی در هنگام بازی رفع این خطا اقدامات زیر را انجام دهید:

  • آخرین نسخه DirectX باید روی سیستم شما نصب باشد .
  • آخرین نسخه درایور تمام سخت افزار های شما مخصوصا کارت گرافیک باید نصب شده باشند.
  • نصب Net Framework 4.5
  • نصب Nvidia PhysX
  • نصب Visual C++ 2005, 2008 ,2010 , 2012
  • روی فایل نصب بازی راست کلیک کرده و گزینه Properties را انتخاب نمایید، به صفحه Compatibility بروید و تیک گزینه Run this program in compatibility mode for را بگذارید و از منوی پایین آن WindowsXP Service Pack 3 را انتخاب کنید؛ حالا بازی را اجرا کنید.

 

مهدی حسین پور باباعی
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *